switch-mode strømforsyning fejlfinding spørgsmål

D

david90

Guest
Jeg har en Dreamcast spillekonsol og strømforsyningen virker sporadisk, når det tændes koldt. Hvis jeg forlader ps i ca 20 sek, så vil det fungere fint. PS har 3 udgangsspændinger: 12V, 5V og 3.3V. Den 3.3V output målte 2,5 V, og det forårsagede konsollen til funktionsfejl. De 12V og 5V jernbane fungere fint. PS har en PWM controller chip og en skilletransformer. Hvilke mulige dårlige komponent kan forårsagede ps funktionsfejl, når du tænder op kold? Jeg har allerede erstattet filterdækslet @ the 3.3V output men problemet fortsætter.

Hej. Hvis man antager, [url = "http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sega-Dreamcast-Internals.jpg"] dette billede [/URL] er identisk med din enhed. Jeg vil chechk den 3.3V spænding stabilisator. Det kan være en generel spændingsstabilisator der er afhængige af eksterne modstande til at gengive korrekte spænding. Jeg gætter på, at den ene af de modstande er taber eller defekt, eller at regulatoren selv er defekt. Chechk af lodning. Det er en stor chanse, at anvendelsen af frisk lodde tin på de nævnte komponenter ville gøre det til at virke igen.

hvad og hvor er den spændingsstabilisator på ps bord? Da du er fra Norge, jeg gætter på du bruger forskellige betegnelser. Ja det billede, du postet præcis ligner ps bestyrelsen, som jeg har.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- Indlæg tilføjes 20:51 ------- --- Forrige post var på 20:49 ----------</span></span>
Hvad er formålet med de tre halvledere (knyttet til kølelegemet) placeret @ nederste halvdel af ps bestyrelsen ?

Jeg tror, det er de ensrettere, at "korrigere" eller konvertere den høje frekvens AC til DC. Jeg tror, at disse er ultrahurtig nyttiggørelse eller schottky dioder. 3 for 3 spænding skinner. Håber dette hjælper. Tahmid.

<span style="color: grey;"><span style="font-size: 10px">---------- Indlæg tilføjes 01:59 ---------- Forrige post var på 01:54 --- -------</span></span>
eller bunden 2 (dem på en køleplade) kunne være parallel for højere nuværende kapacitet. Har de 2 eller 3 ben? Jeg kan ikke fortælle fra billedet. Kunne du se det i din PSU?

Hej, ville jeg tjekke med et ESR meter kondensatorerne nær udgangen. Hvis du ikke har en, bare ændre dem! De er billige. Regards, Bruno

Hvad er din grund til at erstatte denne cap? Jeg vil bare gerne lære BTW.

Som vi kender de mest almindelige årsager til, at digital elektronik enheder ikke synes at være en dårlig elektrolytiske kondensatorer. Alle aluminium elektrolytiske kondensatorer har en begrænset levetid. Og dette sker fordi opvarmning af elektrolytten i elementet, er kondensatorer ikke er hermetisk forseglet, og elektrolytten i disse kondensator efterhånden fordamper forårsager øget ESR som medfører øget opvarmning, og så videre. Som du nævnte før du allerede har udskiftet 3.3V kondensator og i dette tilfælde nødvendigt at udskifte kondensatoren i den primære kreds også, ved siden af styringskredsløbet. Jeg har ikke et diagrammer for dette kredsløb, men jeg går ud i tilfælde af 5V og 12V, der er i mellem transformatoren på output nogle ekstra kredsløb / transistorer, det er derfor ingen vigtige variationer ses som for 3.3V output. Generelt kan du enten øge spændingen bedømmelse eller kapacitans af kondensatoren i en strømforsyning ansøgning, hvis du ikke kan finde de nøjagtige værdier for. Det er meget vigtigt, at du installerer kondensatorer med den korrekte polaritet.

Som vi kender de mest almindelige årsager til, at digital elektronik enheder ikke synes at være en dårlig elektrolytiske kondensatorer. Alle aluminium elektrolytiske kondensatorer har en begrænset levetid. Og dette sker fordi opvarmning af elektrolytten i elementet, er kondensatorer ikke er hermetisk forseglet, og elektrolytten i disse kondensator efterhånden fordamper forårsager øget ESR som medfører øget opvarmning, og så videre. Som du nævnte før du allerede har udskiftet 3.3V kondensator og i dette tilfælde nødvendigt at udskifte kondensatoren i den primære kreds også, ved siden af styringskredsløbet. Jeg har ikke et diagrammer for dette kredsløb, men jeg går ud i tilfælde af 5V og 12V, der er i mellem transformatoren på output nogle ekstra kredsløb / transistorer, det er derfor ingen vigtige variationer ses som for 3.3V output. Generelt kan du enten øge spændingen bedømmelse eller kapacitans af kondensatoren i en strømforsyning ansøgning, hvis du ikke kan finde de nøjagtige værdier for. Det er meget vigtigt, at du installerer kondensatorer med den korrekte polaritet.
hvorfor er nogle mulige rolle / grunde af de ekstra kredsløb / transistorer, som du har nævnt?

Normalt i en flyback SMPS kun et output er reguleret, og resten er bare meningen at spore, og hvis bedre lovgivning er nødvendig, så er du nødt til at tilføje post-regulatorer. Det er ideen med ekstra kredsløb til +5 V og 12V.

tak for hjælpen. Jeg tror jeg har fundet problemet. Jeg tog et nærmere kig på hætter og jeg så en af de hætter havde et utæt base (den 3.3V hætte før inductor). Jeg vil erstatte det, og teste ps igen.

Hvis du vil tjekke ESR af kondensatorer (de er meget ofte den vigtigste grund af faktiske electronis enheder) kan du gå til min hjemmeside vil du få diagrammer af ESR meter fra den simple den ene til den mere komplekse man betragter, [url = http://kripton2035.free.fr/esr-repository.html] ESR-repository'et [/url]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back