Temperatur måling med 89c51

G

garg29

Guest
Kære venner, jeg gør en simpel temperaturmåling enhed. Jeg bruger LM35 med 24-bit ADC og 89c51. Fortælle mig, hvordan man foderværdi fra 24 bit ADC til 8 bit registre 89c51 og hvordan man udfører beregninger for decimal (I'm designe for 0,1 grad Celsius nøjagtighed). Jeg er nødt til at vise resultatet på 7-segment displays. Tak.

Jeg tror den bedste løsning er at bruge kaskader forbindes parallelt i serie ud skift registre. jeg dont huske reservedelsnummer men du kan nemt finde. implementere en algoritme, der gør modtage serielle data og BCD konvertering, og derefter sætte værdi 7seg eller lcd eller sådan noget. hvis du er usin C, er det nemmere.

Den LM35A vil give dig en worst-case nøjagtighed på ± 1 ° C i forhold til sine temperaturområdet - tydeligvis ikke tilstrækkelige til dit design specifikation. En 24-bit ADC har en opløsning, der er alt for meget for dit behov. Jeg synes du skal revidere dit design parametre ... / Rambo

K
Ja, jeg er enig med tidligere indlæg, LM335 giver dig nøjagtighed på ± 1 ° K, så bruger 24-bit ADC er for meget nok til din ansøgning (det fører til en meget bred vifte af temperatur 0 ÷ 2 ^ 24 ° K. Har du virkelig brug for at måle en temperatur inden for dette interval Selv hvis man måler fra -273 ° K -?? umuligt med LM335). Jeg tror, 8 bit ADC er et klogt valg (ADC0804)! Bare en anbefaling!

prøv at læse maszidi. En klar explaination gives for sammenknytning med temp. sensorer men han har brugt Lm35, men det grundlæggende er stort set den samme.,

Jeg thinnk de 24 bit ADC er for meget for din ansøgning .. Udover hvis u besluttet at bruge LCD-u kan støde nogle problemer på grund af det oplysningsforpligtelserne nummer vil blive begrænset

Alle indlæg ovenfor har været at give dig råd om hvordan man ikke skal ansætte 24-bit AD til performe dette job. En jeg er enig. Du har valgt forkerte enhed (LM35) og mange bits (24, ser det ud som halvdelen af det ville være nok). Men elaborting om, hvordan man streem 24-bit ord i 8-bit-enhed er totaly andet spørgsmål. Her er hvordan du gør det: Gem dem som hukommelsespladser af: MSB (mest betydende byte), MSB (meiddle sb) og LSB (Low sb). Fra nu af har du en 24-bit ord gemt som 3-byte representaion ...

Brug 24 bits til en ADC med en 10mV/degree C er ganske overkill. Men hvis du insisterer hjælp af en, er her teknik. Afsætte en hukommelsesplacering (8 bit) for hver 8 bits ADC, lav en løkke og og starte den med 8, formindske det, og hvis værdi er lig med 1, betyder det byte 1 er allerede fyldt, så skift din hukommelse markøren til byte 2 , og derefter gøre loop igen, gøre det samme for byte 3.

Hej Med en 24 bit ADC til at måle 0,1 ° C med LM35 er som at måle med et mikrometer, og skæring med en økse. Hvis du har brug for en billig løsning, ved hjælp af 89c5x, bør du overveje en dobbelt hældning konverter, som du kan implementere hjælp af en simpel integrator og en komparator bundet til en INTx pin. Du kan finde masser af info om dette rundt på nettet. Med venlig hilsen

Du kan bruge Microchip's TC74 Serial Digital Thermal Sensor direkte. Intet behov for AD konverter, som TC74 er en komplet sensor med I2C interface. En billig og hurtig løsning, hvis kendetegn er nok til din ansøgning. h ** p: / / www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1335&dDocName=en010749

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back