temperatur sensorer med 16F88??

T

thanhvtd86

Guest
Jeg gør en lille projekt baseret på en microcontroller: "En PIC16F88 mikrocontroller baserede system har et potentiometer tilsluttet kanal 1 på Port A at simulere en temperaturføler anvende en spænding på A til D-konverterens mikrocontroller er til. konvertere denne spænding til et to-cifret tal i intervallet 00 ° C til 99 ° C, ved hjælp af en kalibrering søgetabel, som derefter skal konverteres til ASCII og vises på en LCD-modul tilsluttet til Port B vha. en 4-bit transfer mode med nogle passende tekst. Programmet er at prøve og vise temperaturen på et passende tidsinterval og arbejder kontinuerligt. " Ting går fint men jeg får fast på temperaturføleren ... Hvilken slags temperaturføleren bør jeg bruge (specifikke). Skal jeg forbinder denne sensor, hvilken form for ADC, eller bare slutte den direkte til PIC's havne og derefter config ADC modulet i PIC. Nogen venligst hjælpe mig. Jeg vil sætte pris på det. Tak

Hvis du ønsker at holde fast i A / D bruge en Fahrenheit eller Kelvin sensor som LM34. Hvis du vil have digital (SPI mode i 16F88 vil fungere fint) bruger en SPI termostat som LM74. Den lidt højere ende 16F876A støtter I2C og kunne bruge LM75. Dallas Semiconductor også gøre SPI & I2C temperaturfølere (og de er kalibreret)

En simpel temperaturføler kan bygges usin de almindeligt tilgængelige chip LM35. Resultaterne af de LM35 skal fodres ved hjælp af en instrumentering forstærker (jeg foretrækker den ic INA121), og direkte til en ADC-port af controlleren. Også PT100 kan anvendes som en temperaturføler.

For at gøre dit arbejde lettere, hvorfor du ikke bruger digital termometer såsom ds1820 fra Dallas. Det er en digital termometer (kalibreret) med en ledning interface. Jeg har brugt dette i årevis enheden kan konverteres til Fahrenheit, og celcius det er også lineært, så intet behov for opslagstabel

Mit valg DS18B20, en ledning temp sensor. Meget nem kode og vise temperaturen på en LCD-skærm.

[Quote = cameo_2007] En simpel temperaturføler kan bygges usin de almindeligt tilgængelige chip LM35. Resultaterne af de LM35 skal fodres ved hjælp af en instrumentering forstærker (jeg foretrækker den ic INA121), og direkte til en ADC-port på controlleren. [/Quote] LM35 har en single-ended udgang. Hvis føleren er tæt på en PIC, og der er ingen EMI, bør et simpelt opamp tilstrækkeligt. 0-99C, skal måles. Måling af produktion af LM35 (0-1V range) uden en opamp en opløsning ca 8 bits (med PIC's 10-bit A / D). Så selv opamp er unnecessry.

hvis ur opgave er at fornemme temp min sugession er brug NTC, PTC er tale om to forskellige typer af resistive temp detektorer, hvis modstanden stiger / falder med stigning i temp bruge dette som en resistor gælder potentielle divider og tilslut spænding over FTU til ADC. Dette er den teknik, der anvendes til at finde temperaturen i UPS - Pradeep -

[Quote = cameo_2007] En simpel temperaturføler kan bygges usin de almindeligt tilgængelige chip LM35. Resultaterne af de LM35 skal fodres ved hjælp af en instrumentering forstærker (jeg foretrækker den ic INA121), og direkte til en ADC-port af controlleren. Også PT100 kan anvendes som en temperaturføler. [/Quote] Det er derfor, nogle folk bruger Kelvin version (sidder omkring 2.5V ved normal stuetemperatur) nemt at konvertere til C, eller Fahrenheit LM34, bare lige til A / D på PIC. Medmindre du ønsker at skrive omregningstabeller, termistorer er ikke lineær og kræver kalibrering. http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/therm_model1/therm_model1.htm http://www.rentron.com/PicBasic/LM34.htm

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back