To atmega128 er med ét tastatur / skærm?

J

Jman 31

Guest
Hey gutter, jeg har et kredsløb, der har en atmega128 med en typisk parallel 20x2 LCD-skærm og en 5 knap tastatur. Jeg har brugt alle udgange på den første atmega128 og jeg vil gerne tilføje et andet atmega128 til at håndtere nogle andre programmer, men bruger de samme tastatur og display. Er det muligt, og hvad der ville være en standard tilslutning mellem de to for den slags grænseflade med mulighed for at styre både IC'er med samme tastatur / skærm? Tak for rådgivning, J

Kære Det anbefales ikke at tilslutte tastatur med to enheder. Nem måde er at forbinde TASTATUR gennem ADC. Kun én pin vil blive brugt. brugte denne forbindelse med enkelt ATMEGA og resten af havne vil være fri. her er linket: [url = http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/keypad/keyboard.html] Tilslutning af et tastatur til en AVR [/url]

Takket Shahbaz det er meget interessant. vi vil få mange I / O er til rådighed i denne konfiguration til andre formål.

Hej, kunne du også have tastaturet forbundet til en ATMEGA og har at ATMEGA overføre værdien af de centrale opdaget via seriel kommunikation til den anden ATMEGA. Hvis du bruger UART, skal du kun 1 pin til at - TX pin i transmitteren mikro-og RX pin i receiver mikro. Det er godt, hvis du ønsker hurtig opdagelse. Men ADC metoden virker godt, givet din modstand værdier ikke bevæger sig for meget. For display du kan gøre samme ting - brug UART. Eller du kunne have en lille ATTINY14 eller små mikro køre LCD og har 1 pin for at modtage hvad man skal skrive til LCD gennem UART. Dette virker så godt, fordi så vil din ATMEGA vil kun kræver en pin til at sende data til LCD. Du kan også bruge seriel LCD-skærme, men de har tendens til at være ganske dyrt. Håber dette hjælper. Tahmid.

Hej, kunne du også have tastaturet forbundet til en ATMEGA og har at ATMEGA overføre værdien af de centrale opdaget via seriel kommunikation til den anden ATMEGA. Hvis du bruger UART, skal du kun 1 pin til at - TX pin i transmitteren mikro-og RX pin i receiver mikro. Det er godt, hvis du ønsker hurtig opdagelse. Men ADC metoden virker godt, givet din modstand værdier ikke bevæger sig for meget. For display du kan gøre samme ting - brug UART. Eller du kunne have en lille ATTINY14 eller små mikro køre LCD og har 1 pin for at modtage hvad man skal skrive til LCD gennem UART. Dette virker så godt, fordi så vil din ATMEGA vil kun kræver en pin til at sende data til LCD. Du kan også bruge seriel LCD-skærme, men de har tendens til at være ganske dyrt. Håber dette hjælper. Tahmid.
Tak Tahmid, at der er temmelig meget, hvad jeg var ude efter. Jeg tænkte, at det ville være den vej at gå, men jeg havde brug for at være sikker. Jeg har brug for at få mange flere ben end jeg ville få fra et serielt LCD eller ADC tastatur, så det er derfor, jeg forsøger at tilføje endnu ATMEGA. IC vilje ikke være at dele mange andre oplysninger end en midi-signal, men det er vigtigt, at jeg kun bruger den ene tastatur / skærm. Tak for replys! J

Hvis du uploader dit kredsløb kunne vi se, om der er en anden måde at få mere fri I / O-linjer.

Hvis du uploader dit kredsløb kunne vi se, om der er en anden måde at få mere fri I / O linier
Tak, men jeg har brug for meget mere, end vi kan frigøre.. Jeg brugte multiplexing, med en ATmega328 men jeg forenklet det ved hjælp af en chip med flere ben. Jeg ønsker ikke at gå tilbage til muxes hvis jeg ikke behøver. [Url = "http://www.italentshare.com/storage/Midi% 20Knights% 20Pro/Acoustic_Electric% 20Version/Acoustic% 20schematic.jpg"] her [/URL] er et link til den skematiske som det står nu, men Jeg kommer til at bruge en chip for alle de eksterne enheder som "guitar til MIDI" del og den "akustiske piezo-indgange" (jeg kun vise en piezo input, men der vil sandsynligvis være omkring 32 på det færdige skematisk)

Hej, Hvis du har brug for meget mere ben og ikke ønsker muxes, bruger to eller flere mikroer er vejen at gå. UART ville være et godt valg som jeg foreslog. Du kan bruge den interne UART modul af AVR og / eller PIC. Brug UART til at overføre fra master til slave og bruge slaven til at udføre de øvrige opgaver ved hjælp af kun mestrer til kontrol. Du kan bruge ATMEGA som kontrol og sende data ned en ledning til en slave, der sender data til LCD og sanser fra tastatur og sender det tilbage til skibsføreren at bruge en anden tråd (RX og TX anvendes). Føreren gør hvad kontrol er nødvendigt, og sender data tilbage til slave (r) for yderligere drift. Hvis du er interesseret andre serielle protokoller, du kan se på, er SPI, I2C (TWI). Du kan tage et kig på RS485 så godt. Håber dette hjælper. Tahmid.

Den TL072 opamp vil ikke arbejde ordentligt med en 5V forsyning. Du skal bruge en skinne til jernbane opamp i stedet. Du spilder mange I / O-pins kørsel transistorer. Du kan bruge en port til at indlæse et register (fem i dit tilfælde) og et par logik knappenåle til at styre (chip vælge dem). Det vil give nogle ekstra I / O ben. Også (som udstationeret ovenfor) ved hjælp af en resistiv divider forbundet med nøglerne til en A / D input vil bringe dig mere ben. Op til 16 taster er muligt med 2% modstande.

Tak Tahmid. Lyder som hvad jeg er efter!
Den TL072 opamp vil ikke arbejde ordentligt med en 5V forsyning. Du skal bruge en skinne til jernbane opamp i stedet. Du spilder mange I / O-pins kørsel transistorer. Du kan bruge en port til at indlæse et register (fem i dit tilfælde) og et par logik knappenåle til at styre (chip vælge dem). Det vil give nogle ekstra I / O ben. Også (som udstationeret ovenfor) ved hjælp af en resistiv divider forbundet med nøglerne til en A / D input vil bringe dig mere ben. Op til 16 taster er muligt med 2% modstande.
Den TLO72 del af kredsløbet fungerer fint efter hensigten. Jeg har lånt, at kredsløb fra en anden kilde, og har ikke haft nogen problemer med det funktionalitet. Så vidt, hvorfor jeg brugte transistorer på de enkelte stifter, som jeg gjorde, er det fordi jeg en kontrollerende RGB LED-tråde og for at få uendelige farvekombinationer jeg har brug for PWM på hver farve af hver Strand. Er det muligt med den metode, som du beskriver? (Charlieplexing er det?) Tak for den rådgivning, J

Hej, kan du bruge en portudvider for IO operation. Brug MCP23S17 og 5 pins du kan have 16 IO linjer. For eksempel, tage et kig på denne:
36_1292260720.png
Håber det hjælper. Tahmid.

Jeg foreslår du bruger noget i retning ... [Url = http://homepages.which.net/ ~ paul.hills / Software / ShiftRegister / ShiftRegisterBody.html] Udvidelse af en microcontroller I / O [/url] eller [url = http://www.microchip.com/ Stellent / idcplg IdcService = SS_GET_PAGE & nodeId = 1824 & appnote = en027237] AN1043 -? unikke funktioner i MCP23X08/17 GPIO Expanders - Application Notes - Detaljer [/url]

Thanks guys. Som jeg sagde før, jeg prøver at holde sig væk fra multiplexing eller skift registre og lignende (selvom jeg kan se i porten expander). Jeg værdsætter alle de kommentarer og råd. Jeg tror, vi vil gå den rute, der Tahmid foreslået og bare bruge den serielle kommunikation mellem de to chips. Jeg kan være tilbage selv som jeg har brug for at tale med programmøren og se, om han kan arbejde med nogen af mulighederne for at udvide enkelt chip. Du guys Rock! J

Jeg har et andet spørgsmål vedrørende denne samme [url = "http://www.italentshare.com/storage/Midi% 20Knights% 20Pro/Acoustic_Electric% 20Version/Acoustic% 20schematic.jpg"] skematiske [/URL]. Jeg har bygget en prototype med ud periferiudstyr bare til testformål. Den fyr, der er at programmere den for mig er at have problemer at få det [url = "http://cgi.ebay.com/New-AVR-STK500-V2-ISP-Programmer-USB-Atmaga-Attiny-USA_W0QQitemZ150483353152QQcategoryZ4661QQcmdZViewItemQQ_trksidZp5197.m7QQ_trkparmsZalgo% 3DLVI % 26itu% 3DUCI% 26otn% 3D5% 26po% 3DLVI% 26ps% 3D63% 26clkid% 3D5688705956194804944 "] programmør [/URL] for at tale med chip. Kunne nogen måske se ud over ISP og Atmega128 del af mine skematisk at se, om jeg måske lavet en fejl i mit design? Alle råd ville være meget værdsat. (Jeg brugte fodaftryk fra en atmega103 at trække den skematiske, men pinout er det samme). Her er et billede af bestyrelsen:?
DSCF00023.jpg t = 1292502465

Når du bruger UART eller USART kommunikation mellem to AVR IC'er (atmega644 og atmega128), behøver du bare slutte TX til RX og vice versa? Eller har du brug for noget andet kredsløb? Jeg kan ikke finde nogen diagrammer, der gør, hvad jeg forsøger at gøre. Tak for rådgivning, J

Ja, UART kan tilsluttes direkte, skal du blot skifte stifter (Tx til Rx), er niveauet af både MCU er den samme, så der er ikke noget problem, jeg formoder, de bruger den samme kerne-spænding, skal du også nødt til at tilslutte også af hensyn til at have en fælles reference for forbindelsen, er den MAX232 chip kun behøvede at interface med PC'en, som kræver et højere spændingsniveau (GND tilsluttes også i dette tilfælde mellem pc og MCU). Hvis du har mulighed for en SPI-forbindelse ville være meget hurtigere. Alex

Ja det UART kan tilsluttes direkte, skal du blot skifte stifter (Tx til Rx), er niveauet af både MCU er den samme, så der er ikke noget problem, jeg formoder, de bruger den samme kerne-spænding , er du også nødt til at tilslutte også af hensyn til at have en fælles reference for forbindelsen, er den MAX232 chip kun behøvede at interface med PC'en, som kræver et højere spændingsniveau (GND tilsluttes også i dette tilfælde mellem pc og MCU) . Hvis du har mulighed for en SPI-forbindelse ville være meget hurtigere. Alex
Jeg har tænkt på at gøre det, men jeg bruger SS, Mosi og miso stifter til udgang på atmega128. Kan de bruges til både eller er de dedikerede, når du bruger dem til SPI? [Url = "http://www.italentshare.com/storage/Midi% 20Knights% 20Pro/Acoustic_Electric% 20Version/schematic.jpg"] her [/URL] er et link til min seneste skematiske, jeg har det tegnet til UART , men kunne det bruges til SPI uden at ændre nogen af de output benene på atmega128? J

Tapperne enten arbejde som I / O eller SPI, kan du ændre samarbejde mellem SPI og I / O i din kode, men jeg er ikke sikker på, om der vil være et problem med modstande forbundet til ben, vil det sandsynligvis arbejde. Du skal også bruge ur og en anden PIN-kode til at aktivere slave, kan dette give pin ikke forbindes til noget andet, fordi når du tænde / slukke en transistor, vil du også gøre det muligt slave. Også miso / Mosi / CLK med også tænde for transistorer, mens du sender de signaler, hvis de er tilsluttet samme ben. Jeg tror, det ville være kompliceret. Alex

OK. Jeg tror, jeg vil forsøge UART første og se, om vi kan gøre dette arbejde. Vi vil lægge en midi-signal, så jeg håber det kan håndtere det. Tak for info! 8)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back