Topværdien detektor.

G

garg29

Guest
kære venner
prøver at designe et kredsløb, der kan give mig en puls på positiv 90 grader skyde op.
jeg vil sige, at jeg har et tegn bølge signal i frekvensområdet 15Hz til 40 Hz.og amplitude af 10mV til 1 V. når nogensinde signalet når sit højeste værdi jeg nødt til at generere en pulse.how til at gøre dette.

det er på samme grundlag som nul passerer detektor, kredsløbet registrerer nul tværs mens det i mit tilfælde har jeg til at opdage den højeste værdi.

Undlad venligst at hjælpe mig.

thankyou
med venlig hilsen
Amit.

Et hint: http://ecircuitcenter.com/Circuits/opdfr/opdfr.htm

Hvad er naturen af dit design (Analog / Digital)?
Anyway, hvis det kun analog, derefter bruge nogle OpAmps og 555 eller flip flop.Det vil gøre arbejdet.
Hvis Digitale så kan du bruge en opamp config som komparator og en MCU med ADC og Timer.Hope this helps.

Tak for besvarelse."Det tran" kan du forklare det samme en smule mere.eller hvis du har et kredsløb diagam og hvis du kan du dele den med mig, jeg vil være meget mere behagelig.

Tak,

Med venlig hilsen,
Amit

Oher mulighed er at bygge en PLL kredsløb med 2 x din frequecy og generere kort impuls hvert sekund falder kant.Dette kredsløb vil følge 15-40Hz og på toppen af dette vil blive amplitude indepandant ..
Løsning med en komparator er nytteløst, når indgangssignaler har forskellige spændingsniveauer ..

tak IanP
kunne u indrømme mig kredsløbet daigram for above.which PLL at bruge (565).m nye tp PLL please help me.
og også så vidt jeg ved, PLL tager firkantet bølge som input, hvis im ikke galt ...... minen er en sinusbølge indgangssignal
venter på svar
Amit.

Du kan bruge 565.
Fra dens datablad du vil finde, at indgangsfølsomhed for "låst" fase er et sted omkring 50mV (form gør ikke noget).
Se ansøgningen om hyppigheden multiplikatoren: i stedet for 7490 (division med 10) kan du bruge en D-Flipflop i division med 2 konfiguration (7474, ..) og som en puls generator kan du bruge 74.123, 555 eller andre monostabile. .

http://cache.national.com/ds/LM/LM565.pdf

Tilsyneladende mit vink ikke udløser nogen reaktion ...

Nå, her er et hint:
Hvis du tager den afledte af en sinus du får en cosinus, som er 90 ° ude af fasecrosses zero at the peak of the sine.

med sinus og
krydser nul på toppen af sinus.
Og du allerede vidste, hvordan man laver en nul-kryds detektor, right?

/ Rambo

Toppen af signalet kan tages, hvis signalet derivat beregning.Når afledte chnages dens fortegn fra positiv til negativ - det er den højeste værdi af dit signal.Det kan gennemføres som stikprøve og gemme kredsløb.Check stikprøven værdi over aktuelle værdi af komparator.Når der sammenlignes med produktionen ændringer - få maksimal værdi fra stikprøven butik (kunne capasitive analog butik eller digitale butik i MCU).
men du er nødt til at anslå din samplingfrekvensen på at opnå maksimal værdi.Metode med capasitive - resistor derivate beregning kan gennemføres for fast frekvens alene.

Hej,
Jeg tror, den bedste løsning er at bruge ADC at prøve ur signal.Så digitalt integrere
signal.(i stedet for diffrentiationg det som foreslået per ved "Artem" det er fordi
differentiering vil forstærke støjen.).Hvis du integrerer sinusbølge vil du få en cosinus
bølge.Nu til denne cosinus bølge kontrollere for ve til ve overgangssted her har du
for at indstille ur pluse signal.Du kan nulstille ur puls-signal efter nogle pluse bredde tid har
elasped.Alt dette har du at gøre i software!
Hope this helps!

Her er en fremgangsmåde, ved hjælp af en PLL.

I dette kredsløb den PLL kører på 4x input frekvens.Så kan du dele den med 4 hjælp af en 74HC74 på en sådan måde, at producere to 90deg ud af fase-signaler, med 50% duty-cycle.Således er en af de signaler, er synkrone med nulgennemgange, den anden med toppene af input SINEWAVE.

Signalet er første forstærkes og begrænset til at beskæftige sig med varierende amplitude.Den anden opamp bruges som sammenligningsgrundlag.Du kan være nødvendigt at justere hysterese, at komme så tæt et signal til nul-passage (og peak) som muligt.

Den PLL blev udformet i en fart, så du måske ønsker at dobbelt-tjekke værdier.

Det NAND gates bruges til at opdage, hvis PLL er låst, og kun output-signalet, hvis PLL er låst.Så med noget indgangssignal får du ikke noget output.

Held og lykke!
Beklager, men du skal logge ind for at se denne vedhæftede fil

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back