Ultralydapparat nærhed for PIC-baseret robot.

T

the_merovingian

Guest
Jeg forsøger at designe en nærhed detektor for en PIC-baseret robot (Jeg har lige brug for at vide, hvis noget bliver tæt,
og ikke hvor tæt det faktisk er).Jeg
har købt et par matchede ultralyds transducere fra Maplin, men jeg har problemer med kredsløbet (Jeg har ikke adgang til en 'anvendelsesområde).Jeg ønsker at skabe noget helt fra bunden i stedet for, men "modul".

Jeg
har stødt på dette design til at bruge som grundlag for modtageren:

http://3.bp.blogspot.com/_ycHwJEosotY/Sbr8vE2mKZI/AAAAAAAAAaA/leCWZBfBACQ/s1600-h/ultrasonic-switch-receiver.jpg

Jeg forstår, at Q3 og Q4 yde forstærkning og at D4, R14 og C5 give »berigtigelse / peak følgende '(ikke sikker på den korrekte sigt) for ~ 40kHZ bølgeform.

Kunne nogen forklare formålet med D3 please?

TIA.

Pudsigt nok D3 har ingen funktion i nævnte kredsløb, fordi det
er permanent tilbageførselsforretninger partiske.Hvis du lægger en kondensator i serie med R13, ville det have et formål.

Som en generel bemærkning,
er det en meget enkel nærhed detektor, fordi det kun foranstaltninger intensitet i stedet for transit tid af ultrasonisk lyd.

Tak, jeg troede lige så meget.

Ja, jeg er opmærksom på de begrænsninger i den kreds, jeg behøver ikke nøjagtig (? - En relativ erklæring på grund af den hastighed, som lyden gennem luften) målinger, blot en angivelse af, om der er noget i vejen eller ej.

Ville det være lettere at gøre dette med en moduleret IR kilde?Ville jeg ikke brug for ekstra kredsløb i denne sag, til at give (smal) band-pass af signalet frekvens (henviser med ultralyd transducerne det hovedsageligt iboende grund af resonans påvirke)?Hvilke frekvenser for IR ville folk anbefaler (og endnu vigtigere, hvorfor)?

Derudover prøver jeg at forstå, hvordan værdierne for R6, 7,8,9,10,11,12 blev udledt i http://3.bp.blogspot.com/_ycHwJEosotY/Sbr8vE2mKZI/AAAAAAAAAaA/leCWZBfBACQ/s1600- h / ultralyds-switch-receiver.jpg.

Kan nogen foreslå ræsonnementet / matematik bag disse værdier i forhold til den gevinst det giver, for mig at forstå?

TIA.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back