Velocity faktor af PCB striplinen / antenner

L

lambdaanttech

Guest
Hej Alle, Jeg ønsker at designe en Franklin antenne fra PCB materiale. Først vil jeg designet antenne med en NEC baseret lommeregner for at få impedans og stråling mønster. Jeg bagefter skaleret modellen ned fra ledig plads til FR4 substrat. Så vidt jeg vidste, er den hastighed faktor beregnes som 1/sqrt εr. VF værdi blev 0.466. Efter fræsning ud antennen jeg gjorde nogle feltstyrke test til at sammenligne de 2 element Franklin antenne versus en simpel split dipol. Opdelingen dipol havde mere forstærkning derefter Franklin ... Måling og beregning og genskabe antennen ikke løst mine problemer. Endelig vil jeg tog 2 stykker FR4 bånd PCB til at gøre en dipol og målte resonans frekvensen på VNA. Jeg fandt ud af, at sådan måde, at mit beregnes VF for FR4 ikke var korrekt. Baseret på min målinger VF faktor FR4 bør 0,84 - 0,86. At søge på nettet for nogle formler, hvordan man beregner VF faktor fra den dielektriske konstant blev ikke løst mit problem. Sammenligne min beregnet / målt VF faktor med beregningerne med AppCAD bekræftet, at VF faktor var ret, men jeg ved ikke, hvordan man beregner det. Kan nogen hjælpe mig om formlen til at beregne VF faktor fra dielektriske konstant for PCB's. Tak, Kenny

Måling hastighed faktor bør ske med en tid domæne reflektivitet eller med net analysator. Det er 1/sqrt (ER). Der er betydelige variationer i Er på FR4 materiale mellem forskellige manf. og lot til lot blande variation. En dipol antenne (eller resonator) vil give dig en meget forkert resultat på grund af omstrejfende kapacitans læsning på dipol. De felter, vil ikke blive begrænset til plademateriale. Du vil blive måle mere luft så FR4. For en mikrostrip transmission linje Vp, en stor del af markerne er mellem bånd og jordplanet i underlaget. Endnu højere grad for en stripline indkapsling.

Jeg fandt, at 1/sqrtEr formlen er beregnet til bølger rejser igennem en omgivende medium, som coax, hvor den dielektriske omgiver dirigent helt. Men når genberegne med VF gives fra mine målinger jeg nå resonant antenner. Jeg arbejder med et PCB-uden en grundplan. Selv med en grundplan striplinen ser FR4 materiale og luft, så dens blandede. Selv når regne med appcad en 1 / 4 lambda striplinen beregnet med 1/sqrtEr formlen er ikke rigtigt, får du en anden værdi.

Jeg arbejder med et PCB uden en grundplan. Selv med en grundplan striplinen ser FR4 materiale og luft, så dens blandede. Selv når regne med appcad en 1 / 4 lambda striplinen beregnet med 1/sqrtEr formlen er ikke rigtigt, får du en anden værdi.
Højre. Du får den rigtige formering hastighed som v = 1 / √ LC (for tabsfri luftledninger). Hvis C er helt afhængig af Er, så √ Er faktor gælder.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back