venligst foreslå mig kredsløb til at begrænse magten på spidsstroem

T

tramp

Guest
Hej,

Jeg har designet en strømforsyning af 4v/500mA og der er en SuperCap af 550mF
tværs load.During magt på første spidsstroem af udbuddet er ca 2A skyldes supercap.Which kredsløb kan jeg bruge til at undertrykke denne magt på spidsstroem.

tramp

Hvilken slags strømforsyning er det, og hvad kontrol kredsløb bruger du?

Har du bruge en kontrol IC for din magt konverter?Hvis ja, har det en blød start funktionalitet?Dette vil normalt være en PIN-navngivet SS eller sådan noget, og du bare sætte en kondensator der.Hvad IC gør, er at opkræve denne kondensator igennem og interne aktuelle kilde til en kendt værdi.Dette er først og ramper op driften af enheden, så du pænt vende alt om.Store kondensatoren ...længere er den bløde start tid.

Jeg tror, internt, hvad der sker, er, at henvisningen spændingen er ramped op fra 0 til 1.2V eller hvad det er.

Venlig hilsen,
v_c

Tak for dit svar.
Jeg bruger max1776 DC-DC Converter IC det ikke har har softstart bestemmelse eller ekstern kontrol af blød start.
tramp

Denne chip har interne nuværende begrænsning, så der er ingen fare for, det ikke.
Det eneste problem kan være den ydre hætte.
Hvis du er mere end sin bedømmelse (svært at tro), så kan du omkonfigurere ILIM, ILIM2 benene på MAX1776, for at opnå lavere nuværende grænse.

For eksempel, ILIM tilslutning til Vin og ILIM2 til GND, den stroemspidsvaerdi vil være begrænset til 600mA.Det betyder, at belastningen løbende vil blive begrænset til ca 500mA.Bemærk, at denne værdi er meget afhængig af den anvendte IC og IC's tolerancer.
Faktisk nuværende toppens vil være begrænset til et sted mellem 400 til 800mA.Afhængigt af induktortypen, som kan betyde omkring 300 til 700mA af udgangsstrøm.

Prøv ovenstående, gladere, hvis du er med disse grænser.Jeg forstår, at den nuværende kan være mindre end din designet 500mA, men måske det er mindre kritisk end at sikre en sikker inrush for SuperCap.
Ellers kan du ændre IC, til at sige MAX1744.Dette kræver en ekstern P-CH MOSFET (så banen er dyrere), men den nuværende grænse styres via en ekstern modstand, så du lettere kan tilpasse det.Jeg har haft gode erfaringer med denne sidstnævnte chip.Chippen's tolerance er kun 15% for de nuværende forstand input plus sige 1% for den modstand, det er omkring 16%.Bemærk dog, at modstanden er en lav-ohm en, som også er dyrt (omkring $ 0,30).

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back