Visning tid på LCD

B

bingoz2002

Guest
Jeg har brug for hjælp til at skrive den kilde kode til at vise tid / ur på LCD-hjælp PIC16F877. Kan nogen give mig med hjælp?? pls .. programmet jeg bruger er MPLAB. HJÆLP!

tak for din hjælp ... mindst jeg kunne komme i gang nu. [Size = 2] [color = # 999999] Lagt efter 1 timer og 35 minutter: [/color] [/size] hvad nu hvis jeg skulle bruge et andet PIC controller? PIC16F876? Er programmering mrthod det samme? Jeg er en newbie i MCT foderstoffer. [Size = 2] [color = # 999999] Lagt efter 5 minutter: [/color] [/size] hvad nu hvis jeg skulle bruge et andet PIC controller? PIC16F876? Er programmering mrthod det samme? Jeg er en newbie i MCT foderstoffer.

Metoden er den samme, og koden kan forblive den samme. Bare sørg for at angive den rigtige enhed i din kode og sørg for at definere ben korrekt.

[Quote = bingoz2002] Jeg har brug hjælp til at skrive den kilde kode til at vise tid / ur på LCD-hjælp PIC16F877. Kan nogen give mig med hjælp?? pls .. programmet jeg bruger er MPLAB. HJÆLP !!![/quote] Hvor er du placeret? Jeg lavede en LCD ur med PIC16F628 og DCF77 tid signalmodtagelse modul. Det viser tid, dato, vinter / sommer, ugedag, måned og reception / afkodning status DCF signal. Det har også en free running ur rutine, når DCF er ikke tilgængelig. Koden er let at transportere til en 16F87x CD:)

Du kan adskille til 3 dele. 1. MCU, Forskellen er, hvilke funktioner har du ønsker. ARM, PIC, AVR, 8051 osv. 2. RTC, Real Time Clock, den chip, der holder dig præcise tid. 3. LCD, kan du bruge Tegn LCD, Grafik LCD. men det følger de data / kontrol benene på din MCU 0. Udvikling Software, De fleste af programmerne understøtter både LCD Typer. Du kan ringe til rutine for Print, Klar osv. ligesom PiCBasicPro, Proton, ImageCraft, Bascom, Keil og mange andre.

Jeg er placeret i Singapore .. faktisk er jeg ganske newbie i denne foderstoffer og jeg skal til at vise tid på LCD til min store projekt. Programmeringssproget jeg rådes til at bruge af min vejleder er Forsamling sprog (MPLAB). Jeg er helt fast på kildekoden til visning realtidsuret. Men jeg har ganske gjort det initialisering del. HJÆLP!

[Quote = bingoz2002] Jeg ligger i Singapore .. faktisk er jeg ganske newbie i denne foderstoffer og jeg skal til at vise tid på LCD til min store projekt. Programmeringssproget jeg rådes til at bruge af min vejleder er Forsamling sprog (MPLAB). Jeg er helt fast på kildekoden til visning realtidsuret. Men jeg har ganske gjort det initialisering del. HJÆLP! [/Quote] Jeg kan sende dig min ASM kode og en skematisk hvis du vil. Som du befinder dig i Singapore DCF receptionen er umuligt. Du bliver nødt til at fjerne DCF modtagelse og dekodning rutiner og tilføje input rutiner for at indstille uret manuelt, men den kode vil tjene dig som et udgangspunkt for din egen. CD:)

sikker Turbokeu. Jeg vil være gald for at have ASM koder. tak u

For at benytte ASM, skal du muligvis til at lære at betjene LCD, Du cound finde det interface kommandoen nemt. også flowchart hvordan man skriver ASCII til LCD. Brug HD44780 LCD type ville være let programmering. kontrollere dette link for at lære at bruge LCD http://ouwehand.net/ ~ peter / lcd / lcd.shtml

Jeg har koden til en 2x20 og en 2x16 LCD, som man foretrækker du? Kan du give mig en e-mail adresse, hvor skal sendes det? CD:)

som RTC IC ville u anbefale mig at bruge n har jeg brug for at have et separat program til at indstille tiden til IC? Og kan jeg tilslutte RTC IC til samme PIC som LCD? Jeg er lidt forvirret her om forbindelserne.

[Quote = bingoz2002], som RTC IC ville u anbefale mig at bruge n har jeg brug for at have et separat program til at indstille tiden til IC? Og kan jeg tilslutte RTC IC til samme PIC som LCD? Jeg er lidt forvirret her om forbindelserne. [/Quote] Jeg anbefale DS1307 fra Maxim (du kan spørge en gratis prøve!). Denne RTC bruger 100kBit I ² C-protokollen (slave-mode) gennem 2 linjer (SDA-SCL), som også er tilgængelige på 16F877. Komplet RTC registre (HH, MM, SS - DD, MM, ÅÅÅÅ, ugedag, og skudår op til 2100) + 56 bytes fri RAM hukommelse. Har brug for ét 32,768 KHz Xtal og en 3V strømforsyning til backup (Li batteri eller Supercap). Se DS1307 datablad fra Maxim. Du skal bruge I ² C rutiner (læse / skrive) til at kommunikere med DS1307, og tastatur rutiner for at indstille dato / tid. Jeg prøver to DS1307 fra Maxim, jeg samlet nogle I ² C-rutiner, men nu har jeg brug for tid til at udvikle og teste alt ud. CD:) PS: Selvfølgelig alt kan tilsluttes en PIC.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back