Hvad gør man mener med at sige en 8-bit mikroprocessor?

godt .. Jeg har lært det så godt .. men når jeg kommer til at designe en mikroprocessor mig selv .. i et stort firma .. Jeg opdagede, at det at have en ikke-8bit register i et 8-bit mikroprocessor er noget normalt .. lad os sige i RISC-processorer og applikationsspecifikke processorer specifikt .. for eksempel .. Jeg har designet en FFT / IFFT mikroprocessor med en datasti enhed kaldet Butterfly .. (Selvfølgelig ikke ordicary datasti enhed) .. denne enhed, der bruges til at bruge bestemte større registre thahhn de regelmæssige ALU registrere fil ..! Jeg ved, dette er ikke standard i bogen .. specielt lærebøger .. hvor basics og infra-struktur priciples, der skal tages .. men .. dette er livet:) .. u kan gøre, hvad u ønsker i ur design:) .. bare for at løse ur problem:)

Det har intet at gøre med adresse bredde. En 16-bit processor kan have 24 bit adressering, men 16-bit ALU, akkumulator, Stack Pointer og indeks.

Jeg er enig adresse bussen størrelse har intet at gøre med processes bit størrelse. Men generelt når vi siger, at vi har en 8-bit CPU så mener vi, at de data bus og registre / Alu sidth er 32 bits. Men igen det kan være anderledes i specielle formål harware. Så der er ingen præcis regel eller definition.

Håber du finder denne nyttige: Udtrykket 8-bit betyder, at ALU (Arithmetic Logic Unit), den interne registre, og de fleste af instruktionerne er designet til at arbejde med 8-bit binære ord. Det er ikke relateret til dataene bus. For eksempel: 8086, som er en 16-bit mikroprocessor har en 16-bit data bus, og det er adresse-bussen er 20-bit. Kort sagt en mikroprocessor med en 8-bit ALU vil blive omtalt som en 8-bit mikroprocessor. Kilde til ovenstående oplysninger: Mikroprocessorer og grænseflader, 2. udg af Douglas V. Hall

Alle regnekraft af processoren er 8 bit ..... Jeg mener registre og Arithmatic logikenhed kan håndtere 8 bits ad gangen ...... Ydre databus kan være større end 8 bit .......... men det vigtigste regnekraft er 8 bit .........

"Det elektriske Engineering Handbook" (Richard Dorf, redaktør) hedder de data sti er, hvad der betegnes ved et udtryk som 8-bit og vil betyde mindst alle de følgende 8-bit brede : De data bus. Den ALU. Hukommelsen registre. Enhver intern RAM (men ikke almindelige i 8-bit processorer). Derfor er "8-bit" ikke omfatter data bus bredde. "8-bit", siger intet om adressen bredde. For eksempel i en Z-80, en 8-bit processor, er adressen bredde 16 bit. Den generiske term bus (intern bus i det oprindelige indlæg?) Omfatter både de data og adresse bus og er derfor summen af de to bredder.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back