Op amp offset

T

tyanata

Guest
Kan nogle en fortælle hvordan man beregner og hvordan man kan simulere opvejet af operationelle
forstærker?

Der henvises til TI's ansøgning noter, integrerede operationelle forstærker teorien

Hvis jeg husker korrekt du slutter 2 input sammen og køre en.
Op.cit analyse i SPICE du vil se så forskellen i output fra den værdi, du forventer.Hvis du bruger et andet værktøj, du bør gøre det samme.

Forskydningen skyldes hovedsagelig af input transistorer ikke er ens i størrelse og doping profil.Den strømbelastninger spejl er ikke en gevinst på 1,00000 vil også skabe problemer.

Der er flere måder at gøre det simulering.Den ene er at sætte en ideel spænding kilde i serie med en af indgangene.En anden måde er at bruge størrelsesskalaen faktor og gøre en transistor 1.005 gange større end den anden.

Thats ikke korrekt flatulent (WY de 1.005 faktor).

Forskydningen er få ved at gøre en Monte Carlo-simulering af ampop bruger matchning parametre af transistorer i en given proces.Brug mindst 100 kører.

Anden måde er at konto matchningen af input transistorer og vigtigste andre bidrag fra de øvrige divideret med gevinst for input fase.Kongruensreglerne parametre er divideret med kvadratroden af transistor område.Dette er et skøn over modregning.Monte Carlo metode er mere præcis.

Bastos

Mit forslag blev til, hvordan man kan sætte i nogle offset for at se, hvilken virkning den har på kredsløb ydeevne.De tilføjede variabel spænding kilde er den bedste måde at tilføje opvejes til en makromodel.Hvis du forsøger at finde den vifte af kompenserer for en op amp design, bliver du nødt til at differentiere beta af alle transistorer samt deres områder, og tidligt spændinger.Input transistorer er afgivet med forsæt store, således at de områder, ikke ændrer sig meget, når den lineære dimensioner skifte fra oxid ætsning tolerancer.Derfor har jeg foreslået en lav værdi på 1,005 for at gøre en lille forskydning.

Den doping gasstrømmen over wafer er rystet af overfladen højdeændringer som vil gøre transistor doping profiler forskellige for hver transistor.Små ændringer i gas strømningshastighed vil gøre den forstyrrelse anderledes.For MOS transistorer gaten oxid tykkelse vil være variabel.For JFET typer af pinchoff og GM vil variere med disse forarbejdning variationer plus implantatet dosis og energi variationer.Disse implantat variationer vil også påvirke MOS thesholds.

En lusket trick i de gamle dage for DAC og ADC design var at tilføje prøvedukkens modstande til hver ende af opstillingen af den anvendte modstande at gøre gasstrømmen forstyrrelse mere ensartet over den anvendte modstande.

En anden kilde til offset er opvarmning af dø af transistor og modstand magt spredning som gør termiske gradienter.Varmesystemet er forskellige for forskellige aktuelle henleder forårsaget af en del ændringer af parametre.

Og oven i det hele væk, mange ampere er laser trimmes for offset som gør disse simulationer ikke forudsige det endelige produkt ydeevne.
Sidst redigeret af flatulent den
20. januar 2004 1:41; redigeret 2 gange i alt

Hi, bastos4321,
Ved du, hvordan du gør Monte Carlo analyse for femte mismatch?

Jeg er enig med flatulent.

Til model blot effekten af forskydningen er som flatulent angivet.For at få værdien af forskydningen er behov kongruensreglerne parametre.

Jeg er ikke vant til at bipolar designs, kun CMOS, men én ting har jeg aldrig set endnu er matchende parametre for bipolære transistorer.Har de varierer med kvadratroden af området som MOS?

Bastos

For femte mismatch jeg bruge en gausian distribution.Ex:
. PARAM WMm1cp6 = AGAUSS (7e-06, 7.93725e-08, 3) VtoMm1cp6 = AGAUSS (0, 0.00822073, 3)
Mm1c Y2 bias1 avdd avdd pmoshv w = WMm1cp6 l = 4e-06 m = 2 ad = 5.95e-12
Som = 1.085e-11 pd = 3.1e-06 ps = 1.15e-05 NRD = 0.0642857 nRS = 0.0642857
DELVTO = VtoMm1cp6

Bastos

bastos4321 wrote:

Jeg er ikke vant til at bipolar designs, kun CMOS, men én ting har jeg aldrig set endnu er matchende parametre for bipolære transistorer.
Har de varierer med kvadratroden af området som MOS?Bastos

flatulent wrote:bastos4321 wrote:

Jeg er ikke vant til at bipolar designs, kun CMOS, men én ting har jeg aldrig set endnu er matchende parametre for bipolære transistorer.
Har de varierer med kvadratroden af området som MOS?Bastos

Jeg har ingen aktuelle tal.Den sidste IC I designet anvendes 10 mikron linjer og rum og maske blev skåret i hånden på rubylith.

På mismatchen faktor, jeg formoder, at det er mere af en lineær funktion.Differenstryktransduceren forstærker overførsel kurve er hyperbolsk tangens som er en lineær funktion i crossover regionen.Kvadratroden er meget lineær for værdier nær 1.sqrt (1 a) = 1 a / 2 er en god tilnærmelse for små værdier af en af enten polaritet.

I MOS har vi AVT og Abeta matchende parametre.Den første tilnærmelse til offset beregnes som GVT / sqrt (WL).Afstanden mellem MOS også har en vis virkning i formlen.

For bipolar Jeg formoder, at det har den samme form for afhængighed, ikke lineær med området, da der i oprindelsesmedlemsstaten (for en diferential par), både overføre funktioner er aproximate lineær.Én med en hiperbolic Tang og andre med en "firkantet".

Bare givet henvisningen papir til MOS matchning.

M. Pelgrom, "Matching proprieties af MOS transistorer" IEEE, JSSC,
vol. 24, pp.1433-1439, oktober 1989.

Offset i operationelle forstærkeren er meget vanskelig proces, fordi misforholdet mellem forskellige transistorer producere tilfældig opveje, at vi kan simulere ved hjælp af worst case analyse

kkoko wrote:

Offset i operationelle forstærkeren er meget vanskelig proces, fordi misforholdet mellem forskellige transistorer producere tilfældig opveje, at vi kan simulere ved hjælp af worst case analyse

Jeg designe en bandgap reference, der kan fortælle mig hvordan man redurce det opvejes af OPA, det gør bandgap arbejder dårligt!

Kære Dasong,

Hvad er arkitektur af din forstærker?Hvis det er to iscenesat, så er du nødt til at tage sig af aspektforhold af den nuværende spejle i første fase, og den fase fase fælles kilde forstærker.

dasong wrote:

Jeg designe en bandgap reference, der kan fortælle mig hvordan man redurce det opvejes af OPA, det gør bandgap arbejder dårligt!

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back